Mikä on VoIP ja miksi yrityksesi tarvitsee sitä?
Kiinnostaako VoIP-puhelut? 🤔 Olet tullut juuri oikeaan paikkaan!
Löydät täältä ladattavat oppaamme, tulevat tapahtumat, uutiset ja menneet webinaarit. Materiaalit ovat englanniksi.
Lue blogistamme uusimmat artikkelit ja tutustu asiakkaisiimme.
3 minuutin luku
Kiinnostaako VoIP-puhelut? 🤔 Olet tullut juuri oikeaan paikkaan!
VoIP eli Voice over Internet Protocol on enemmän kuin vain netin kautta soitettuja puheluita (vaikka onhan nettipuhelutkin aika hieno juttu).
Vaihtamalla yrityksesi puhelut VoIP-puheluihin saat käyttöösi lisäominaisuuksia, joita perinteiset puhelinyhteydet eivät tarjoa.
Tässä artikkelissa kerromme tarkemmin, mikä VoIP on ja miksi se auttaa parantamaan yrityksesi kilpailukykyä.
VoIP-tekniikan avulla voi soittaa puheluita netin kautta lanka- tai mobiiliverkon sijaan. Se muuntaa puheäänen digitaaliseksi dataksi ja lähettää sen internetin kautta kuulijalle.
VoIP-puheluita voi soittaa tietokoneella, älypuhelimella tai erityisellä VoIP-puhelimella usein perinteisiä puheluita edullisemmin.
Voice over Internet Protocol sana sanalta selitettynä:
Toisin sanoen, VoIP (Voice over Internet Protocol) tarkoittaa sitä, että perinteisen puhelinverkon sijaan puheviesti (ääni) siirtyy kuulijalle internetin kielellä (IP).
Yrityksen viestinnän ytimessä on sen puhelinjärjestelmä. Se perustuu tekniikkaan, joka yhdistää puhelimet, reitittää puhelut ja mahdollistaa puhepostin ja soitonsiirron kaltaiset toiminnot. Puhelinjärjestelmät ovat perinteisesti perustuneet erillisiin puhelinverkkoihin, mutta tämä on muuttumassa.
VoIP-järjestelmä on perinteisen puhelinjärjestelmän viimeisin kehitysaskel. Se käyttää olemassa olevaa internet-yhteyttä puheluiden soittamiseen ja vastaanottamiseen, jolloin erillisiä puhelinlinjoja ei tarvita. VoIP:ia voi ajatella ikään kuin yrityksesi puhelinjärjestelmän ohjelmistopäivityksenä.
VoIP tarjoaa kaikki tutut toiminnot, kuten soitonsiirron, puhepostin ja automaattiset tervehdykset. IP-puhelut tuovat myös joustavuutta, kustannussäästöjä ja laajan valikoiman uusia ominaisuuksia. Tätä kaikkea hallinnoidaan helppokäyttöisen käyttöliittymän kautta.
VoIP-puhelinjärjestelmät sopivatkin hyvin yrityksille, joissa halutaan sujuvoittaa ja tehostaa viestintää ja ottaa käyttöön tulevaisuuden yrityspuhelut.
Miten VoIP-puhelut toimivat? Kurkistus VoIP:n toimintaan:
Pakettikytkentä: Perinteiset puhelinyhteydet perustuvat jokaiselle puhelulle varattuun kiinteään yhteyteen, kun taas VoIP jakaa puheäänen digitaalisiksi paketeiksi. Nämä paketit lähetetään internetin kautta muun datan tapaan, jolloin kaistanleveyttä käytetään tehokkaasti.
Tiedonsiirto: Paketit kulkevat internetissä verkkoprotokollaa (Internet Protocol, IP) hyödyntäen, mikä varmistaa, että tieto päätyy oikealle vastaanottajalle. Koodekit koodaavat datan sen tehokasta siirtoa varten ja purkavat koodin muuntaen datan taikaisin ääneksi.
VoIP:n liittäminen perinteisiin puhelinverkkoihin (PSTN): Vaikka VoIP-puhelut soitetaankin netin kautta, joskus on soitettava myös taivallisiin puhelinliittymiin. Enreachillä me yhdistämme digitaaliset VoIP-puhelut saumattomasti perinteisiin puhelinverkkoihin keskitetyistä datakeskuksistamme ja varmistamme kitkattoman yhteyden ilman lisälaitteita.
Matkapuhelinverkkojen integrointi: Joiltain palveluntarjoajilta on saatavilla ratkaisuja, joissa VoIP-puhelinpalvelut on integroitu matkapuhelinverkkoon. Mobiililaitteisiin soitettaessa järjestelmä voi käyttää paikallista matkapuhelinverkkoa parhaan mahdollisen yhteyden muodostamiseksi.
VoIP siis muuntaa puheäänen datapaketeiksi ja lähettää paketit digitaaliselle matkalle internetin halki. Lopuksi se muuntaa paketit takaisin tunnistettavaksi puheeksi ja muodostaa tarvittaessa myös saumattoman yhteyden perinteisiin puhelin- ja matkapuhelinverkkoihin.
On monia hyviä syitä, miksi yritykset valitsevat yhä useammin VoIP-ratkaisun. Tässä muutamia sen keskeisiä etuja:
Kustannussäästöt: VoIP-puhelut tarjoavat usein merkittäviä säästöjä perinteisiin puhelinlinjoihin verrattuna. Koska puhelut kulkevat netin kautta, kaukopuhelumaksuja ei tule ja tarjolla on kilpailukykyisiä hintakokonaisuuksia.
Skaalautuvuus ja joustavuus: Perinteiset puhelinjärjestelmät perustuvat rajalliseen määrään linjoja. VoIP-ratkaisu sen sijaan mukautuu yrityksen muuttuviin tarpeisiin. Työntekijät voivat myös soittaa ja vastaanottaa puheluita tietokoneella, älypuhelimella tai VoIP-puhelimella missä tahansa, missä on internet-yhteys, mikä parantaa työntekijöiden etätyömahdollisuuksia.
Paremmat ominaisuudet: VoIP tarjoaa laajemman valikoiman ominaisuuksia kuin perinteiset puhelinjärjestelmät. Näitä ovat muun muassa:
Yhdistetty viestintä: äänipuhelut, videoneuvottelut, pikaviestit ja paljon muuta yhdellä alustalla.
Parempi liikkuvuus: puheluita voi soittaa tai vastaanottaa tietokoneella, älypuhelimella tai VoIP-pöytäpuhelimella missä tahansa, missä on internet-yhteys.
Edistynyt puheluiden hallinta: ominaisuudet, kuten soitonsiirto, vastaajaviestit sähköpostiin ja automaattinen puhelunohjaus, sujuvoittavat viestinnän työnkulkuja.
Integrointi CRM-järjestelmiin: puhelinjärjestelmä integroidaan asiakkuudenhallintajärjestelmään (CRM), jolloin työnkulku on tehokkaampaa ja yhtenäisempää.
VoIP tarjoaa paljon muutakin kuin vain nettipuheluita. Se antaa yrityksille välineet menestyä nykypäivän hektisessä työympäristössä.
IP-puheluiden etuja eri yritystyypille:
Pienet ja keskisuuret yritykset: VoIP:n skaalautuvuus ja edullisuus sopivat erinomaisesti kasvaville yrityksille. Ominaisuudet, kuten automaattinen puhelunohjaus ja soitonsiirto, takaavat ammattimaisen viestinnän myös silloin, kun henkilöresurssit ovat rajalliset.
Suuryritykset: VoIP mahdollistaa suurien puhelumäärien käsittelyn. Se voidaan myös integroida edistyneisiin asiakkuudenhallintajärjestelmiin, mikä tekee VoIP:sta erinomaisen puhelinjärjestelmän suuryrityksille. Mahdollisuus tallentaa puheluita ja järjestelmän tarjoama analytiikka auttavat tehostamaan toimintaa entisestään.
Myynti- ja markkinointitiimit: VoIP mullistaa tavan, jolla myynti- ja markkinointitiimit työskentelevät, koska järjestelmä mahdollistaa puheluiden tallentamisen koulutustarkoituksiin. Siihen voi myös integroida markkinoinnin automaatiotyökaluja ja se on käytettävissä missä ja milloin vain.
Asiakaspalvelutiimit: Ominaisuudet, kuten puhelujono, jonotusmusiikki ja puheluanalytiikka, voivat merkittävästi parantaa asiakaspalvelukokemusta contact centereissä.
Viestinnän alalla VoIP on jo mullistanut yritysten yhteydenpidon. Mutta tiesitkö, että tekoäly parantaa VoIP:n ominaisuuksia entisestään?
Puheluista voi saada reaaliaikaisen litteroinnin tekoälyn avulla (puhe tekstiksi -toiminto!); puhelut voidaan yhdistää nopeammin älykkäämmällä puheluiden reitityksellä, ja on jopa mahdollista ennustaa asiakkaiden tarpeita jo ennen niiden syntymistä. Tekoäly parantaa myös turvallisuutta ehkäisemällä huijauksia. Tekoälyn ansiosta VoIP:n tulevaisuus on älykäs, turvallinen ja tehokas.
Tutustu tekoälyyn Enreachin ratkaisujen taustalla – Lue lisää täältä!
Oikean VoIP-ratkaisun valitseminen voi olla käänteentekevää yrityksellesi. Kokosimme pohjoismaisille yrityksille suunnatun oppaan, joka helpottaa valinnan tekemistä ja kattaa ratkaisun keskeisimmät ominaisuudet ja hyödyt. Opas auttaa myös pohtimaan, mitä palveluntarjoajasta on hyvä tietää.
Lue opas (englanniksi): Miten valita paras VoIP-puhelinjärjestelmä yrityksellesi?
Enreach on johtava viestintäratkaisuja tarjoava yritys, ja VoIP-teknologia on toimintamme ytimessä. Varaa ilmainen konsultaatio jo tänään, ja anna asiantuntijamme kertoa, miten VoIP voi uudistaa yrityksesi toiminnan.
Kiinnostaako VoIP-puhelut? 🤔 Olet tullut juuri oikeaan paikkaan!
Buukkaus eli kontaktointi tarkoittaa tapaamisten sopimista mahdollisten asiakkaiden kanssa. Se on myyntiprosessin käynnistämisen kannalta erittäin...
Vuosi 2024 on täällä ja tuo tullessaan runsaasti uusia myynnin trendejä, joihin jokaisen alalla toimivan kannattaa kiinnittää huomiota. Tällaisten...